srijeda, 16. kolovoza 2023.

Evelyn Mase, prva žena Nelsona Mandele - primjer kršćanske ustrajnosti i neutralnosti

 Evelyn Mase je bila Jehovin svjedok. Tijekom cijelog života.branila je svoje pravo da se ne bavi politikom iz vjerskih razloga 

izvor : Massimo Introvigne


Nelson Mandela (1918.-2013.) i Evelyn Mase (1922.-2004.) na vjenčanju Evelyninog prvog rođaka Waltera Sisulua (1912.-2003.) 1944. godine. 

Jehovini svjedoci su jedna vjerska organizacija koja se često progoni upravo iz tog razloga. Oni tumače Bibliju u smislu da bi njihova jedina odanost trebala biti Kraljevstvu Božjem. Oni ne postaju članovi političkih stranaka, ne služe u vojsci i ne glasaju na izborima. Kao što je američka znanstvenica Holly Folk primijetila, to ne znači da su nezainteresirani za dobrobit i sreću svojih bližnjih. Naprotiv, strastveni su u dijeljenju svog puta do sreće sa svima. Samo, put za njih je religiozan, a ne politički.

Na Dan Mandele, ovaj izbor i problemi koje može stvoriti mogu se ilustrirati pričanjem priče o malo poznatoj figuri, prvoj ženi Nelsona Mandele, Mami Evelyn. 

Evelyn Ntoko Mase rođena je u Engcobu, Transkei, 18. svibnja 1922. u pobožnoj kršćanskoj obitelji. Do dvanaeste godine izgubila je oba roditelja. Preselila se u Johannesburg i školovala za medicinsku sestru. Preko svog prvog rođaka Waltera Sisulua, kasnije važne političke figure, upoznala je Mandelu i udala se za njega 1944. godine. Bili su vrlo siromašni, a Evelynina plaća kao medicinske sestre omogućila je Mandeli da završi studij i na kraju postane odvjetnik, a par da kupi kuću u Sowetu, sada obnovljenu kao povijesnu kuću Mandela (Holly Folk, Karolina Maria Kotkowska, Peter Zoehrer i ja posjetili smo je u siječnju ove godine). Između 1945. i 1954., Evelyn je također rodila Mandeli četvero djece.

Kuća Mandela u Sowetu, gdje su se Nelson i Evelyn preselili 1946. Fotografija Massima Introvignea

Dok se Mandela sve više bavio politikom, Evelyn je njegovala svoj glavni životni interes, religiju. Zainteresirala se za Jehovine svjedoke i postala jedna od njih 1954. godine. Kao što je Mandela kasnije ispričao priču u svojoj autobiografiji, "Jehovini svjedoci uzeli su Bibliju kao jedino pravilo vjere i vjerovali su u nadolazeći Harmagedon između dobra i zla. Evelyn je revno počela distribuirati njihovu publikaciju Stražarsku Kulu, a počela je i meni propovijedati, pozivajući me da svoju predanost borbi pretvorim u predanost Bogu. Iako sam smatrao da su neki aspekti Stražarske Kule zanimljivi i vrijedni, nisam mogao i nisam dijelio njezinu predanost." Nije se mogao kloniti politike i vjerovao je da stav Jehovinih svjedoka da se ne pridruže političkim strankama nosi rizik poticanja "pasivnosti i pokornosti" među crnim Južnoafrikancima.

Mandela je napisao da je to bio glavni razlog njihovog razvoda 1958. godine, iako je činjenica da je bio poznati ženskaroš i nije uvijek bio vjeran Evelyn niti svojim kasnijim suprugama - na što nije bio ponosan, ali iskreno priznao - također bila faktor. Uvijek je hvalio Evelyn kao dobru ženu i majku, a kad je umrla 2004. godine, prisustvovao je njezinom sprovodu zajedno s najvišim vlastima u zemlji.

Evelyn je nastavila sa svojim aktivnostima kao Jehovin svjedok, pokušavajući ne iskoristiti niti sudjelovati u raspravama o svojim godinama s Mandelom. Koristila je svoje rodno ime Mase, a u kasnijim godinama prezime svog drugog supruga Simona Rakeepilea, poduzetnika iz Soweta i suvjernika, Jehovinog svjedoka za kojeg se udala 1998. godine.

Njezini stavovi o Mandeli ostali su podvojeni, iako je o njima rijetko raspravljala. Jednom je komentirala da je, dok je propovijedala od vrata do vrata , u mnogim domovima vidjela portrete svog bivšeg muža, koje je osudila kao idolopoklonstvo i stavljanje čovjeka ispred Boga - i čovjeka, dodala je, koji je imao moralne mane koje je poznavala bolje od bilo koga drugog. Međutim, također je rekla da Bog može koristiti za opće dobro zemlje čak i ljude koji nisu savršeni.

S lijeva na desno, Holly Folk, Massimo Introvigne, Peter Zoehrer i Karolina Maria Kotkowska u posjeti Mandelinoj kući u Sowetu 15. siječnja 2023


Evelyn je uglavnom izbačena iz Mandelinog epa kako je rečeno u bezbroj knjiga, romana i filmova, jer stav Jehovinih svjedoka da se drže podalje od politike nije bio popularan u stranci njezina bivšeg muža. Ne podržavajući političku borbu crnih Južnoafrikanaca percipirano je kao izdaja, a nekoliko Jehovinih svjedoka teško je pretučeno, pa čak i ubijeno.

Bili su žrtve žestoke političke klime, ali i neshvaćanje pojma slobode. To je očito kršenje prava svih građana, uključujući one koji pripadaju manjinskim religijama, da ne sudjeluju u političkom životu. Jer. postoji i pravo "ne" sudjelovati u političkom životu, kao što to čine Jehovini svjedoci, na temelju onoga što vjeruju da su biblijski razlozi za to.