subota, 8. svibnja 2021.

Sprečava li tekst iz Hebrejima 1. i 2. mogućnost da je Isus arkanđeo, ili to dodatno potvrđuje?

 Ukratko, rečeno, ne sprečava. Osvrnimo se kratko na tekst Hebrejima 1-2. poglavlje da vidimo zašto. Ta dva poglavlja sadrže usporedbe i kontraste između Isusa i anđela. Osvrnimo se redom, na taj tekst:

1:4 Postao je veći od anđela jer je naslijedio ime koje je uzvišenije od njihovih imena.

Statua Arkanđela Mihaela u Rimu

Ovaj stih ničim ne dovodi u pitanje da je Isus arkanđeo, jer sama riječ 'arkanđeo' znači 'glavni, ili vrhovni anđeo'. Dakle, arkanđeo već po svojoj definiciji ima 'ime veće i uzvišenije od njihovih imena'.

1:5, 13: Jer kojem je anđelu Bog ikada rekao: “Ti si moj sin, ja sam danas postao tvoj otac”? O kojem je rekao: “Ja ću mu biti otac, a on će mi biti sin”? 13 Kojem je anđelu ikada rekao: “Sjedi mi zdesna dok tvoje neprijatelje ne položim pod tvoje noge”? 

Ni u ovim stihovima nema nikakvog proturječja tvrdnji da je Isus arkanđeo.  Čak i ako se na arkanđela gleda kao na rang ili čin unutar anđela, to bi ga ipak izdvojilo od anđela jer je superiorniji na toliko načina kao što je opisano u Hebrejima 1,2-3.

1:6: A o vremenu kad će opet poslati svog Prvorođenca u svijet rekao je: “Neka mu se poklone svi Božji anđeli.”  

Da, anđeli priznaju Isusovu superiornost.

Dakle, klanjanje njemu (proskuneo, grčka riječ koja se ovdje koristi za "iskazivanje poštovanja") ne podržava dogmu o Trojstvu, niti znači da Isus nije arkanđeo. Sasvim je ispravno da anđeli klanjanjem priznaju Isusov uzvišeni položaj kao Božjeg prvorođenca i arkanđela. Kao što se u Bibliji navodi običaj da su se ljudi klanjali pred kraljevima i drugim istaknutim osobama (proskuneo). Što Biblija jasno razlikuje od proskunea koji se upućuje samo Bogu. Da ovo klanjanje anđela Isusu nije čin obožavanja Boga, jasno je i ako se sjetimo kako je, prema Mateju 4.pogl, Sotona iskušavao Isusa pozivajući ga da mu se pokloni (da ga obožava), a Isus mu je odgovorio da se treba klanjati ( u smislu obožavanja Boga) samo Bogu. Dakle, Isus sigurno nije sebe smatrao Bogom, a i besmisleno bi zvučala Sotonina ponuda da mu se, kako to tvrde štovatelji Trojstva, Bog - čovjek Isus pokloni.

Proskyneo ima više značenja, a prevodi se ovisno o kontekstu, a točno značenje se određuje po tome da je prijevod te riječi u određenom stihu, u skladu sa upotrebom u cijeloj Bibliji

Proskyneo - definition

Nadalje, jedan je izučavatelj primijetio: "Argument, međutim, koji naglašava jasnu razliku između Krista i anđela nije nužno odricanje od angelomorfne kristologije, a još manje polemika protiv nje. ... Terminologija "Prvorođenca" koristi se u Heb 1.6 kako bi se Sina razlikovalo kao predmet štovanja anđela: "Kada on [Bog] donese Prvorođenca na svijet, on kaže: 'Neka ga svi Božji anđeli štuju.«. Ovo štovanje anđela ne isključuje angelomorfnu kristologiju jer je već dokazano da anđeli mogu i štuju angelomorfno biće u nekim tekstovima.« (Gleschen Charles, Angelomorphic Chritology. Brill Academic Pub (1998), str. 294, 298-299)

1:8: "8 A za Sina kaže: “Bog je tvoje prijestolje u svu vječnost i žezlo tvog kraljevstva žezlo je                        pravednosti. 

Ovo je citat iz Psalama 45:6 gdje se ljudskog kralja može nazvati "Bogom" u reprezentativnom smislu, kao što to čak potvrđuju najistaknutiji trinitarijanski učenjaci. A to znači, da kao što se tog ljudskog kralja ne može doslovno smatrati Bogom, isti je slučaj i sa Isusom u ovom stihu. Dakle, ni ovaj stih ne sprečava Isusa da bude i arkanđeo.

1:9 : "Ti voliš pravdu i mrziš bezakonje. Zato te Bog, tvoj Bog, pomazao uljem radosti više nego druge  kraljeve.” 

Ovdje vidimo kako Isus, ako ga se i naziva "Bogom" poput davidskog kralja, ima Boga i stoga nije osoba bezličnog trojnog božanstva.

1:10-13: "A kaže i ovo: “Ti si, Gospodine, u početku položio temelje zemlji i nebesa su djelo tvojih ruku. 11 Oni će nestati, a ti ćeš ostati. Istrošit će se kao haljina. 12 Smotat ćeš ih kao ogrtač, kao haljinu, i bit će zamijenjeni. A ti si isti i tvojim godinama nema kraja.”13 Kojem je anđelu ikada rekao: “Sjedi mi zdesna dok tvoje neprijatelje ne položim pod tvoje noge”? 

Ovi stihovi citiraju hvalospjev stvaranja usmjeren Bogu u Psalmu 102,25-27 i primjenjuju ga na Isusa budući da je bio uključen u stvaranje pod svojim Ocem kao njegov predstavnik.To definitivno na klimaktičan način ističe Isusovu superiornost nad anđelima. Ipak, to očito ne znači da on sam nije stvorena osoba, niti bi to značilo da ne može biti arhanđeo.

2:5: "Jer on nije anđelima podložio budući svijet o kojem govorimo. 

Tako je, 'budući svijet' stavljen je pod kontrolu vrhovnog anđela.

ZAKLJUČAK: 

 Hebrejima 1-2 ničim ne sprečava Isusa da bude arkanđeo.

To se posebno vidi u uvodnim stihovima Hebreja 1. poglavlje, gdje stihovi 1-2 uspoređuju Isusa sa prorocima. Iako je uzvišeniji od njih, znamo da je i on bio i prorok. Umjesto toga, ovaj kontrast samo naglašava argument,  da, kao što je Bog koristio proroke, sada koristi Isusa. Dakle,u usporedbi s anđelima, ova dva poglavlja ističu Isusova jedinstvena superiornost nad anđelima, koju ističe i činjenica da je vrhovni anđeo, ili arkanđeo.

 

* PROČITAJTE VIŠE NA:

Što kaže Biblija - je li Isus arkanđeo Mihael?